Út a jövőbe: az önvezetés forradalma

Vámos Balázs - 2025.05.13

Vámos Balázs - 2025.05.13

Az önvezetés már nem távoli vízió, hanem a mobilitási piacot átformáló valóság, amelyet mintha a tőkepiac is elkezdett volna árazni. A mesterséges intelligencia fejlődése és a társadalmi szokások változása együtt nyit új fejezetet az autóiparban, a logisztikában és a városi infrastruktúrában.

E cikkben feltérképezzük, hol tart ma az önvezetés, milyen lehetőségeket kínál a Tesla és a Waymo, és vajon az Uber képes-e platformként profitálni ebből a forradalomból, ahogy az aranyláz idején a csákányt és ásót forgalmazó kereskedők.

Szó esik továbbá Jensen Huang, az NVIDIA vezérigazgatójának jóslatairól, a fiatalok vezetési szokásainak átalakulásáról és Soros György reflexivitás elméletéről, amely megvilágítja, hogyan formálja a technológia és a társadalom kölcsönösen egymást.

Jensen Huang is hisz az önvezetés elterjedésében

Jensen Huang, az NVIDIA vezérigazgatója szerint az önvezetés, a mesterséges intelligencia egyik legkomplexebb, de legígéretesebb alkalmazási területe lehet.
Egy 2025 eleji előadásában kijelentette: „Az autonóm járművek korszaka elkezdődött. A Waymo és a Tesla eredményei bizonyítják, hogy ez már nem a jövő, hanem a jelen.”

Huang víziója szerint az önvezetés egy több billió dolláros piacot nyithat meg, amelyben az NVIDIA -mint a mesterséges intelligencia chipjeinek és platformjainak vezető fejlesztője- kulcsszerepet játszik.

Az önvezetés nem csupán az autóipart reformálja meg, hanem a logisztikát, a városi infrastruktúrát és a mobilitási szolgáltatásokat is új alapokra helyezi.

Az előadás felvétele itt megtekinthető:

A Waymo és a Tesla versenye

Az önvezetés technológiája mára kézzelfogható valósággá vált, ám a teljes körű elterjedéséhez még időre van szükség. A fejlesztések az úgynevezett 4-es és 5-ös szintű autonómiára fókuszálnak, ahol a járművek emberi beavatkozás nélkül közlekednek.

A Waymo, a Google leányvállalata, San Franciscóban és Phoenixben már kereskedelmi robotaxi szolgáltatást üzemeltet. Az Alphabet (Google) legutóbbi gyorsjelentéséből kiderült, hogy a Waymo elérte a heti 250 000 fizetett robotaxi utazás mérföldkövét, mindezt úgy, hogy februárban még 200 000 útról számoltak be. Igen gyors növekedés!

A cég már több mint 4 millió teljesen autonóm utat bonyolított le, és 2025-ben megkezdte működését Austinban, a következő pedig Atlanta lesz. A tervek szerint 2026-ra Washington D.C., sőt, Tokió is bekerül a lefedett városok közé. Emellett több mint 10 új amerikai nagyváros – köztük Las Vegas és San Diego – is célkeresztben van.

A probléma a Waymo rendszerével, hogy rendkívül drága. A Waymo önvezető autóját megépíteni több, mint 200.000 dollárba kerül és az egyes városok teljes LiDAR szenzoros feltérképezése sem könnyű feladat.

Ezzel szemben a Tesla kizárólag kamerákra és neurális hálózatokra épít – ez utóbbi költséghatékony, ám technológiailag kockázatosabb megközelítés. A Tesla saját, kameraalapú megoldását egyelőre nem vezette be kereskedelmi szolgáltatásként, de 2025 júniusára bejelentette első robotaxi-pilotprojektjét Austinban.
Egyes értesülések szerint a Tesla alkalmazottaknak már elérhető egy Robotaxi teszt üzemmód, ahol még felügyelő sofőrrel, de már robotaxi módban mehetnek munkába. Ezen hírek, illetve a nyilvános videók alapján a rendszer működése meggyőző képet fest, különösen annak fényében, hogy a legolcsóbb modelljük 43.000 dollárért már képes (lesz) az önvezetésre.

A technológiai kihívások mellett a szabályozási környezet is jelentős akadály. Az Egyesült Államokban az egyes államok eltérő jogszabályokat alkalmaznak, Európában pedig szigorú adatvédelmi és biztonsági előírások nehezítik a tesztelést.

A biztonság továbbra is kulcskérdés: egy 2018-as Uber-baleset, amelyben egy önvezető jármű halálos gázolást okozott, óvatosságra intette az iparágat. Az adatok szerint az autonóm járművek 56,7 millió mérföld alatt jóval kedvezőbb biztonsági mutatókat értek el, mint az emberi sofőrök, ám a közvélemény és a törvényhozók bizalmát még meg kell nyerni.

A Google nemrég hozta nyilvánosságra a Waymo robotaxi szolgáltatásának adatait: 2024-ben 1,2 milliárd dollár bevételt termelt, ami jelentős előrelépés, de a magas működési költségek miatt még nem nyereséges az üzlet. A Waymo flottája földrajzilag korlátozott, és a drága szenzorok lassítják a skálázást.

A Tesla robotaxi szolgáltatása még nem indult el kereskedelmileg, de a potenciálja hatalmas. A Morgan Stanley előrejelzése szerint 2030-ra akár 50 milliárd dolláros bevételt is hozhat, ha a cég elérné a teljes autonómiát és flottát üzemeltetne. A Tesla alacsonyabb költségű technológiája és globális gyártási kapacitása előnyt jelenthet a Waymo-val szemben, ám a technológiai és szabályozási kihívások leküzdése kulcsfontosságú.

Az Alphabet részvény árfolyamát a csökkenő Google keresések száma is sújtja, így itt a Waymo növekedési potenciálja kevésbé tükröződik:

A Tesla árfolyama sem túl fényes, de az önvezetés és a humanoid robotok fejlesztése akár újabb lökést adhat az árfolyamnak:

Az Uber, mint az önvezetési forradalom nyertese?

Jelenleg az Uber az Egyesült Államok (fuvarmegosztó) piacának körülbelül 70%-át uralja. A cég első negyedéves eredményei felülmúlták a várakozásokat, bár a bevétel kissé elmaradt a prognózistól. Dara Khosrowshahi vezérigazgató szerint az önvezetés az Uber legnagyobb lehetősége, amit a Waymo-val és az NVIDIA-val kötött partnerségek is alátámasztanak.

A Waymo robotaxijai már elérhetők az Uber alkalmazáson keresztül bizonyos piacokon – például Austinban, ahol egyes becslések szerint az Uber-fuvarok 20%-át Waymo autók végzik. Ugyanakkor más városokban, mint például Miami, csak a Waymo saját alkalmazása használható.

Külön érdekes, hogy az Uber nemcsak Waymo-val, hanem más partnerekkel is dolgozik: 2025 áprilisában hosszú távú stratégiai megállapodást jelentett be a Volkswagennel, amelynek keretében elektromos, önvezető kisbuszokat terveznek bevetni Uber-piacokon.

Miért lehet az Uber az önvezetés nyertese? A cég nem saját technológiát fejleszt, hanem platformként működik, összekötve az utasokat a szolgáltatókkal – legyenek azok emberi sofőrök vagy robotaxik. Ez a modell az aranyláz idején a szerszámárusok stratégiájára emlékeztet: nem ők bányászták az aranyat, mégis profitáltak a piac fellendüléséből. Az Uber a Tesla, a Waymo vagy az NVIDIA innovációiból húzhat hasznot, miközben a technológiai fejlesztés kockázatait másokra hárítja. Az NVIDIA-hoz hasonlóan, amely az AI-boomban a chipekkel tarolt, az Uber a mobilitási infrastruktúra kulcsszereplőjévé válhat.

A cég árfolyama 2024 óta új csúcson konszolidált, ahonnan most a gyorsjelentés óta tartó optimista hangulatban sikerült még magasabb csúcsra kapaszkodnia.
(A nagyobb trendeket gyakran megelőzi egy hosszabb oldalazás, ami az Uber esetében optimizmusra adhat okot.)

A fiatalabb generációk már nem akarnak vezetni

Az önvezetés jövőjét nagyban befolyásolja a fiatalabb generációk vezetéshez való hozzáállása. Az Egyesült Államokban egy 2020-as felmérés szerint a 18 évesek csupán 60,9%-a rendelkezik jogosítvánnyal, szemben az 1980-es évek 80%-ával (Federal Highway Administration).

A trendekből jól kivehető, hogy a fiatalok egyre kisebb %-a szerezi meg a jogosítványt, és ha meg is szerzi, azt is idősebb korában. Ezt a trendet egyrészt magyarázzák a jogosítvány megszerzésének drasztikusan emelkedő költségei is, illetve az urbanizáció, ami magával hozta az autókkal egyre inkább zsúfoltabb és nehézkesebb városi közlekedést, és ezzel együtt a tömegközlekedést, mint vonzó alternatívát.

Az önvezetés technológiai fejlődésére és a társadalmi igények átalakulására ráilleszthető Soros György reflexivitás elmélete, amely szerint a piaci szereplők döntései és a piaci folyamatok kölcsönösen alakítják egymást.
A fiatalok vezetési kedvének csökkenése ösztönzi az önvezető technológia fejlesztését, mivel nő az igény a kényelmes, megosztott mobilitási megoldásokra. Az önvezető autók megjelenése viszont tovább csökkenti a vezetés iránti érdeklődést, hiszen a technológia biztonságosabb és egyszerűbb alternatívát kínál. Ez a visszacsatolási hurok folyamatosan formálja mind a társadalmi szokásokat, mind a technológiai innovációt.

Mindezt összevetve azt látom, hogy az önvezetés szellemét már nem lehet visszazárni a palackba, ez már velünk marad és villám gyorsasággal fog elterjedni.

Befektetői szemmel azon kell gondolkodni, hogy vajon melyik cég lesz az önvezetési piac nyertese. A Tesla, vagy a Waymo az önvezetés hardverét megvalósító piaci szereplők, vagy az Uber, ami a felhasználói bázist és a hálózati hatást hozhatja a piacra?

A következő években ezekre a kérdésekre érdemes választ keresni, de ami biztos, hogy az önvezetés forradalma nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új gazdasági és társadalmi korszak kezdete is.

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas.

Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Kapcsolódó cikkek