A felvillanyozott piac

Vámos Balázs - 2020.11.19, csütörtök

A környezetvédelmi előírások szigorodása nagyon sok céget fejlődésre késztetett, miközben nagyon sok vállalat nem tudta ezzel együtt tartani a lépést.

Az autóipari szegmensben sincs ez másképp. Nagyon sok vállalat már több százéves múltra tekint vissza a belsőégésű motorok piacán, és ezen a piacon a tapasztalataik nagyon is sokat érnek. Azonban a világ változik, és az elektromos autók térhódításával nem mindenki tudta tartani a versenyt.

Napjainkban szinte gomba mód jönnek létre újabbnál újabb elektromos autó vállalatok, akik alig rendelkeznek autógyártási múlttal. A villanymotorok egyszerűsége miatt ez sokszor nem is okoz különösebb hátrányt. Vegyük csak példának a Tesla hihetetlen pályafutását.

A céget 2003-ban alapították, majd egy évvel később befektetőként, igazgatóként csatlakozott Elon Musk a céghez. 2008-ban mutatták be az első teljesen elektromos autójukat, a Tesla Roadster-t. 

Ez az autó egy nagyon kezdetleges konstrukció volt, az akkumulátort laptopokba való akkumulátorokból állították össze. Ezen kívül a motor sem volt a legkifejletteb, nagyon sok gyerekbetegsége volt ennek a szériának. 

2010-ben vitték tőzsdére a céget, további forrásbevonás céljából. Ezek után 2012-ben mutatták be a Model S-t, ami még mindig drágább ár kategóriába tartozott, de már elérhetőbb volt, mint a Roadster. 

Ez a modell tette igazán híressé a vállalatot. Ezek után folyamatos fejlesztések és gyárbővítések következményeként további 3 modellel találkozhatunk manapság az utakon, a Model X, Model 3, és Model Y.

Közel 10 év alatt sikerült olyan autókat gyártania a vállalatnak, ami sok szempontból magasan kiemelkedik az összes többi autó közül. A performance modellek gyorsulása Ferrarik és sok más sportautó gyorsulásával vetekszik. 

A világon gyártott összes autó közül a Tesla modellek a legbiztonságosabbak. Az önvezetés terén is maguk mögé utasítottak nagyon sok nagyobb vállalatot. 2020-ra a Tesla lett a legértékesebb autógyártó az egész világon.

Az alábbi a chart-on a Tesla (piros), Ford (kék), Daimler (Mercedes)(lila) és a Toyota (zöld) árfolyam változása látható logaritmikus skálán. 

A Tesla piacra lépése -2010 júniusa- óta látható az árfolyamok változása. A vízszintes vonalak a 2010-es árfolyamot mutatják. 

Ebben a kicsit több mint 10 évben a Tesla árfolyama 3,85 dollárról felment egészen 441 dollárig, ami elképesztő emelkedést jelent. 

Ha a többi hagyományos autógyártó árfolyammozgását megnézzük, akkor lényegi mozgás nem volt látható. A Tesla után a Toyota-nak sikerült a legnagyobb emelkedést elérnie a tíz év alatt, közel megduplázta az árfolyamát.

Ha ugyan ezt a mozgást hasonlítjuk össze nem logaritmikus skálán százalékos változásban, akkor látszódik, hogy milyen elképesztő menetelésen van túl a Tesla. 11400%-ot menetelt!

Ha valaki a részvény kibocsátás napján egy Roadster helyett azonos értékű részvényt vásárolt volna, akkor ma több mint 63 millió dollárt érne a részvénycsomagja.

Akkoriban 110.950 dollárba került a Roadster, ami 28818 részvény megvásárlását tette volna lehetővé.

A Tesla mellett nagyon sok más autógyártó is tőzsdére lépett az utóbbi időben, ezek közül is a Kínai cégek vannak többségben. 

Sokak számára ismerős lehet a Nio, Xpeng, Li Auto. Ezen cégek az egyik legnagyobb nyertesei a 2020-ban látott tőzsdei emelkedésnek.

Az Xpeng részvényeit augusztus 27-én vezették be nyilvánosan a tőzsdére. Ha összehasonlítjuk a fent említett cégek mozgását, akkor látható a kiemelkedő kínai fölény a piacon.

A sárga vonal grafikon jelzi a Nio árfolyammozgását, a kék az Xpeng, a lila a Li Auto, a piros pedig a Tesla árfolyammozgását. 

A Tesla tavasszal látott elképesztő szárnyalása után, nem meglepő, hogy az utóbbi időben kisebb oldalazás volt látható a piacon. A kínai autógyártók közül kettőnek is sikerült dupláznia kevesebb mint 4 hónap alatt.

Nagyon hasonló felfokozott hangulat látható az elektromos autók piacán, mint ami anno a kriptodevizák terjedésekor volt látható. 

Akkoriban is elképesztő gyorsasággal emelkedtek az égbe az árfolyamok, újabbnál újabb devizák megjelenésével együtt. 

Nem feltétlen várható, ugyan olyan visszaesés, mint amilyen a kriptok esetében történt, ugyanis a mostani pénzbőség jelentősen átírhatja a megszokott forgatókönyvet.

Érdemes azonban egy pillantást vetni a piaci kapitalizációra és a legyártott járművek számára. (A piaci kapitalizáció a részvények darabszámának és árfolyamának szorzatából számolható ki. Ez megmutatja az adott vállalat piaci méretét.)

A Nio jelenlegi piaci kapitalizációja 63 milliárd dollár, mindeközben eddigi pályafutása alatt 65 ezer autót értékesített. 

Annak idején, amikor a Tesla kapitalizációja 60 milliárd dollár körül mozgott, akkor az azt megelőző egy évben 350 ezer körüli leszállított járművet tudhattak maguk mögött.

Összehasonlítás képpen még a Toyota számait érdemes megnézni. A Toyota piaci mérete 200 milliárd dollárra tehető, miközben a 2019-es évben majdnem 9 millió autót gyártott le az almárkáit is beleszámítva.

A fenti számok alapján úgy tűnik, a piac extrém optimista az elektromos autó gyártókat tekintve. Ahhoz kétség sem fér, hogy az elektromos autók előtt hatalmas jövő van, és jelenleg még csak az út elején járunk.

Mint tudjuk, a piac mindig a jövőt árazza, azonban a jelenlegi árfolyamszintek mellett inkább a túlárazottság irányába billen a mérleg nyelve.

Egyelőre nagyon hasonlít a történet a mobibltelefonok piacán kialakult szituációhoz, amikor is az Apple és a Huawei szállt ringbe egymással. 

Amerika és Kína között úgy tűnik újabb szintéren fog folytatódni a versengés.

 A piacok jelenleg nagyon optimistán árazzák a kínai autógyártók részvényeit, ami bizonyos szinten érthető is, a kínai piac már önmagában is hatalmas, azonban egy esetleges gazdasági lassulás jelentős értékben vetheti vissza az autóeladási számokat.

(A bejegyzés a november 17-ei záró árak alapján készült.)