Ez a weboldal sütiket használ annak érdekében, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. A cookie információt tárol a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra. Ezzel segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Meta - Egy új világ hajnala
Vámos Balázs - 2022.10.22
Vámos Balázs - 2022.10.22
„Metaverse isn’t a thing a company builds. It’s the next chapter of the internet overall.” Mark Zuckerberg
„A metaverzum nem egy cég által épített dolog. Ez az internet következő fejezete.”
2022 október 11-én a Meta vállalat bemutatta a Quest Pro névre keresztelt VR eszközét, kinyitva ezzel a kaput a technológia széles körű terjedése előtt. Ez a momentum az informatika fejlődésének történelemkönyvében nagy valószínűséggel egy új korszak kezdeteként fog bevonulni.
Egy kis történelmi áttekintő a VR korszakról:
A VR rövidítés az angol virtual reality szóból ered, aminek a jelentése virtuális valóság. Sokan már az évszázadokkal ezelőtti festményekben vélték felfedezni az emberek igényét egy kiterjesztett valóság megalkotására. Ide lehet sorolni például a Feszty-körkép monumentális vásznon megjelenő pillanatképét is. Ami pont a monumentalitása miatt, a néző szinte teljes látószögét uralja, így egyesítve a képen megjelenő világot a néző saját világával.
Technikai szempontból a ma ismert VR headsetek elődjei azonban csak a második világháborúban bukkantak fel az USA-ban -mint repülésszimulátor. A technológia előnye volt akkoriban, hogy a repülést mind személyi sérülések, mind anyagi károk nélkül végezhették a kiképzés alatt álló katonák.
Hol tart napjainkban a technológia?
Az okostelefonok megjelenésével a VR technológia egyre jobban áttolódott a hadászati felhasználástól a szórakozás világába. A 2010-es években sok cég dobott piacra olyan kiegészítőket, amelybe belehelyezve a telefont egy kezdetleges VR világnak lehettünk részesei. Ezek a fejlesztések, az utóbbi 5-6 évben egészen odáig jutottak, hogy egy teljesen valósághű világba találhatjuk magunkat, ahol eddig túlnyomó részt csak játszhattunk. Csak eddig!
A fordulópont
Szinte napra pontosan egy éve 21’ októberében jelentette be az akkori nevén Facebook vállalat, hogy a továbbiakban Meta név alatt működik tovább. Ez már markáns jele volt annak, hogy közel lehet a virtuális valóság szélesebb körű felhasználásának módja.
Akkoriban az NFT őrület közepette, mindenki a virtuális világban látta az új aranybányákat. Millió dollárokért keltek el egyes NFT darabok, melyek közül akad olyan, amely napjainkban alig pár 100 dollárt ér.
Múlt héten a Quest Pro VR eszköz leleplezése újra felpezsdítette a metaverzum körüli életet. A doboz a fejre helyezhető szemüvegen kívül, még két kontrollert is tartalmaz, így téve teljessé a virtuális világba történő csatlakozást.
Első blikkre úgy tűnhet, mintha az eszközt kizárólag tinédzser játékosok számára fejlesztették volna, de ennél sokkal többről van szó! Nem pusztán játékra lesz alkalmas az eszköz, annál sokkal több van benne.
A prezentációban bemutatottak alapján az eszközzel lehetőségünk lesz meetingeket lebonyolítani, kreatív csoportmunkákban együtt dolgozni, téve mindezt otthonunk kényelméből.
Ezen túl, ami engem leginkább megragadott az a kiterjesztett valóság lehetősége. Ugyanis az eszköz arra is képes, hogy a minket körülvevő világot vetíti a szemünk elé, és ezt ötvözi egy-egy digitális elemmel. Például lehetőségünk van arra a szemüveggel, hogy az íróasztalunknál, az eddigi egy monitor helyett 3 virtuális monitoron dolgozzunk.
Az alábbi videóban megtekinthető egy rövid ismertető a termékről:
Az első termékek majd csak október 25-én kerülnek kiszállításra, de az elsődleges tesztek alapján ígéretes eszközt tett le az asztalra a Meta.
Érdemes megemlíteni, hogy egyes tesztelők jelenleg még csak a gaming világban látják a termék relevanciáját. Munka eszköz gyanánt még várnának fejlődést, de véleményem szerint, ami késik nem múlik.
Ezzel az eszközzel kinyitották a metaverzum kapuját a hétköznapi emberek számára is.
Több forrás szerint, az Apple is gőzerővel dolgozik a saját VR-AR szemüvegén, amit nagy valószínűséggel jövőre mutatnak majd be a széles közönség számára.
Lehet a már 21-es év elején elkezdődő IOS szigorítás is ennek a kiélezett versenynek az előszele volt? Erről ebben az írásban olvastam korábban.
Hogyan hathat ez a részvény árfolyamára?
Ha vetünk egy pillantást az árfolyam mozgására, akkor nem túl szép -mondhatni ijesztő- az elénk táruló kép. A 2021-es 380 dolláros árfolyamokról, 65%-ot meghaladó esést szenvedett el a részvény, mindössze egy év leforgása alatt. Áttörve számtalan jelentőségteljes támasz szintet, de mind közül talán a 200 hetes mozgóátlag (narancssárga vonal) tartós elesése a legrémisztőbb látvány.
Az elmúlt egy évben látott zuhanással az árfolyam 2016-os szintek magasságába tért vissza. 110-135 dollár közötti sávban alakult ki az eddigiek során egy bitang erős támasz zóna, ahová most is visszatért a részvény jegyzése.
A 2018-as Fed szigorítás okozta negatív hangulatban, a pandémia okozta zuhanásban is itt érte el az árfolyam a mélypontját, és innen tudott később felpattanni.
A millió dolláros kérdés az előttünk álló időszakban: Vajon 2022-ben eltudja-e hozni újra ez a szint a fordulatot az árfolyam számára?
A következő héten nagy valószínűséggel kaphatunk erre részleges választ. Ugyanis 26-án ismerteti majd a cég a negyedéves gyorsjelentési számait, amely az azt követő pár hétben meghatározhatja az árfolyam irányát.
Ezzel kapcsolatban, ami számomra szembe tűnő volt, hogy jelentősen visszavágták az elemzői várakozásokat az egy részvényre jutó eredmény tekintetében.
Az idei év februárjában megjelent gyorsjelentés során $3,84 volt az elemzői várakozás. Az ezt követő két gyorsjelentés során, már valamivel alacsonyabb várakozás épült be. Rendre $2,55 és $2,53 dollár volt az elvárt részvényenkénti eredmény. A mostani várakozás pedig 25%-os csökkenéssel, 1,89 dollárra esett vissza!
Természetesen érzékelhető lesz a Meta házatáján is a gazdasági lassulás, már be is jelentették, hogy lesznek leépítések. Ugyanakkor az 1 éve eső részvényárak szerintem rákényszerítik arra a vezetést, hogy jobb eredményt tegyenek le az asztalra, mint amit elvárnak tőlük.
Lehet ez az oka annak is, hogy a gyorsjelentés előtti nap kezdik el kiszállítani a Quest Pro eszközöket, amiről esetleg a beszámoló ismertetésé utáni konferencia híváson szólhatnak is pár szót, annak érdekében, hogy kiutat mutassanak a befektetőknek a csökkenő árfolyamok világából.
Mindenesetre szerintem a mostani várakozást sikerül majd felülmúlnia a cégnek. Főleg annak fényében, hogy az előző adat 2,46 dolláros részvényenkénti eredményt mutatott fel, ezzel szemben most „csak” 1,89 a várt eredmény szint.
(A Netflix aktuális gyorsjelentése során is hasonló szcenárió játszódott le. Az előző negyedévhez képest 25%-ot meghaladó mértékben vágták vissza az elemzői várakozásokat, miközben a publikált eredmény mindössze 4% körüli mértékben esett vissza. Ennek hírére az árfolyam 10+%-os emelkedéssel kezdte a következő napi kereskedést.)
A következő években érdemes lesz figyelemmel követni ezen technológia fejlődését, ugyanis hatalmas átalakulás jöhet a VR szektorban. Kérdés, hogy sikerül-e felvennie a harcot a Metának a többi konkurensével szemben, legyen az az Apple vagy esetleg más, még nem ismert cégek.
Természetesen nem biztos, hogy a most látott szintek megtámasztják az árfolyamot, de mindent egybe véve 2-3 éves időtávon, arra adnék nagyobb esélyt, hogy magasabban lesz a részvény árfolyama, mint a jelenlegi. Természetesen ez csak a saját, aktuális véleményem, a gazdasági helyzet előrehaladtával ez bármikor változhat.
A szerdai gyorsjelentéssel többet fogunk tudni. Érdemes lesz figyelni!
A végére itt hagyok még egy videót, ami talán jobban bemutatja mire is képes az eszköz a gyakorlatban. Link a videóhoz
Címlapkép forrása: Meta