Leckék a világ legjobbjaitól?

Vámos Balázs - 2021.04.07, szerda

Az elmúlt hetekben Howard Schultz-tól a Starbucks alapítójától tanultam számtalan vállalatvezetéssel kapcsolatos technikát, illetve saját tapasztalatait is megosztotta, ami merőben megváltoztatta a vállalathoz fűződő viszonyomat.
 
Elképesztő rádöbbenés volt számomra, hogy néha milyen apróságokon múlhat a sikeresség. Az idei év eddigi legjobb befektetése számomra a MasterClass kurzus elkezdése volt. A videókurzus segítségével a világ legnagyobbjaitól tanulhatunk, az élet szinte minden területéről.
 
Idén februárban fizettem elő, az egy évre érvényes tagságra a MasterClass-on, aminek köszönhetően lehetőség van a vállalatvezetéstől kezdve, íráson, főzésen, pókeren át tanulni az adott szakma legjobbjaitól. 

Eddig 10 mester kurzusát teljesítettem, de egytől-egyig mindben volt olyan tanítás, amit a tőzsdei karrierem során is hasznosítani tudtam.
 
Phil Ivey profi pókerjátékostól nagyon sokat tanultam arról, miként tudom a valószínűségeket a saját oldalamra állítani. Nagyon sok közös pont húzódik a póker és a kereskedés világa között.

Kezdetben mind a két területen bizonyos számú zseton áll rendelkezésünkre, amit a lehető leghatékonyabb módon kell megsokszoroznunk. 

A póker asztalnál ülve a kereskedéshez hasonlóan ki kell zárnunk az érzelmeink túlnyomó részét, ugyanis, ha engedjük érzelmeinket eluralkodni a fejünk felett, akkor egy pillanat alatt vége lehet a játékunknak.
 
A három legnagyobb tanítást számomra az alábbiak jelentették:
Mind a három játékszabály a tőzsde parkettjén is megállja a helyét. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy bármilyen részletet figyelmen kívül hagyjunk! Nagyon koncentráltnak és elhivatottnak kell lennünk az iránt, amit csinálunk.
 
A másik legnehezebb dolog, elfogadni, hogy nem lehet mindig igazunk. A kereskedés során is meg kell tanulnunk veszíteni. Egészen addig, amíg ezt nem tanuljuk meg, nem lehetünk igazán sikeresek.

Természetesen óriási különbség van aközött, hogy rajtunk kívül álló hiba miatt nem sikerült jó pozíciót zárnunk, vagy éppenséggel a saját hibánkból veszítettünk pénzt. 

Amennyiben nem rajtunk múlott a sikeresség, akkor semleges pszichológiai hozzáállást követel meg a kereskedés. Azonban, ha rajtunk ment el egy trade, akkor könyörtelenül szembe kell néznünk magunkkal, és meg kell keresnünk azt a hibát, ahol elbuktunk. 

Aki nem képes saját magára kritikus szemmel tekinteni, az mind a két „játék” világában kudarcot fog vallani.
 
A harmadik, pedig, hogy élvezzük a játékot! 

Ez talán a legfontosabb tanítás, ugyanis nagyon sokszor a kereskedők stresszesen, idegesen állnak a piachoz, és a pozícióba lépés előtt elönti őket egy gyomorideg, ami a következő veszteségtől való félelmet jelzi. Holott, ha valaki elvégezte a kellő munkát, és tisztában van az előző tanítással, akkor a kereskedés is egy élvezetes pénzszerzési mód lehet.
 
Ezen túl a főzés területén Gordon Ramsay kurzusából is nagyon sokat profitáltam, azonban volt még egy kurzus, amely kiemelkedett a többi közül. Ez nem volt más, mint Howard Schultz -a Starbucks alapítójának- kurzusa.
 
A Starbucks vezetője alapjaiban változtatta meg a cégéről és amblokk a vállalati kultúráról alkotott képemet. Előadásából a képernyőn keresztül is átszűrődött az a fajta belső tűz, motiváció, ami a lassan 70 evés vállalkozót oly rég óta hajtja.
 
Gondoltad volna, hogy mielőtt a Starbucks a világhódító terjeszkedésbe kezdett 242 befektető utasította el az ötletet? Howard mégsem adta fel, és folyton kereste az újabb lehetőségeket, hogy az elképzelését megvalósítsa.
 
Rögtön a kurzus első videójában már megtetszett az egyik vezér gondolata, ami egész életét végigkíséri. 

„Életünk során ne tekintsünk vissza megbánóan, hogy bárcsak megtettem volna ezt vagy azt. Tekintsünk vissza inkább úgy az életünkre, hogy megpróbáltam valamit, de valami oknál fogva nem működött. Ha elég elszánt vagy, próbáld meg újra és újra egészen addig, amíg nem lesz eredménye. Éld az életed a legteljesebb módon, amennyire csak lehet.”

Ezzel a gondolattal teljes mértékben azonosulni tudtam, ugyanis rendkívül hasonló mentalitással állok az élethez. Én sem szeretnék 20 év múlva úgy visszatekinteni az életemre, hogy bárcsak cselekedtem volna…
 
Ezen inspiráló gondolat után a kurzusban még rengeteg tapasztalatot osztott meg, melyek a Starbucks birodalom felépítése során igen meghatározó tényezők voltak.

Nagyon megtetszett a vezetési stílusában, hogy mennyire emberközpontú a cég. Kiemelten fontosnak tartja támogatni a partnerei fejlődését, oktatását (nem alkalmazottnak hívja az embereket, hanem partnereknek), illetve azt, hogy egy kellemes, motiváló vállalati kultúra alakuljon ki. 

A vállalti kultúra és a brand összefonódását is több fejezeten át taglalta, miként építi az egyik a másikat.
 
Miközben feldolgoztam a kurzust eszembe jutott az egyik tőzsdei mondás, melyet befektetések során szoktak sűrűn emlegetni. Így szól a mondás: „A befektetésünkre úgy tekintsünk, hogy a vállalat tulajdonosai vagyunk és olyan vállalatot keressünk, ami egyezik a saját értékrendünkkel.”
 
A kurzus végeztével úgy éreztem, szívesen lennék részese annak a vállalatnak, amit Howard Schultz felépített. Még szerencse, hogy a részvények tulajdonjogot testesítnek meg, így ez az űr nem maradt kitöltetlen. : )
 
Biztos vagyok benne, hogy az elkövetkezendő hónapokban is rendkívül sokat fogok tanulni a további mesterektől. Következő a sorban Bob Iger, a Disney ex-vezérigazgatója lesz.
 
Már alig várom!