Ez a weboldal sütiket használ annak érdekében, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. A cookie információt tárol a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra. Ezzel segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A kiváló Porsche
Vámos Balázs - 2022.09.29
Vámos Balázs - 2022.09.29
A kiválás egy olyan vállalati transzformáció, ahol a korábbi vállalat tovább folytatja működését, de emellett egy tevékenységi területét kiszervezik és egy teljesen új cég alakul meg ennek a tevékenységnek a folytatására. Angolul Spin-off-nak hívják ezt a jelenséget.
A mai napon a Porsche hajtotta végre az elmúlt évtized legnagyobb európai IPO-ját (Initial Public Offering – első tőzsdei bevezetés). Ebben az írásban megvizsgáljuk a Spin-off jelenséget önmagában, illetve a bejegyzés második részében a Porsche kiválásával fogunk részletesebben foglalkozni.
Miért lehet érdekes egy kereskedőnek figyelnie a Spin-off lehetőségeket?
Több kutatás is kimutatta, hogy a Spin-off vállalatok közül, mind a régebbi vállalat (amelyikből kiváltak), mind az újonnan létrejött vállalat gyakran felülteljesíti az indexek mozgását.
Ennek oka, hogy a befektetők részéről jobban árazhatóvá válik a vállalat és tisztább pénzügyi számok alapján hozhatják meg befektetési döntéseiket.
Egy leányvállalatok sokaságát magában foglaló holdingnak sokkal kevésbé értékelhető külön-külön egy-egy üzletága, főleg akkor, ha ezek egymástól távol eső piaci szegmenseket fednek le.
Gyakran ezekben az esetekben alulárazások alakulhatnak ki a piacon, ugyanis a befektetők csak a vállalat egészébe tudnak befektetni, amiben ugyanúgy benne van a rosszabb teljesítményt mutató szegmens is.
Egy 1993-as kutatás a Spin-off eseményeket vizsgálva azt a felfedezést tette, miszerint a kiváló vállalatok 30 százalékkal teljesítették felül az S&P 500 indexet a kiválást követő 3 évben. Míg az anyacég 18%-kal teljesítette felül az indexet.
Egy frissebb kutatás 2010-2014 közötti folyamatokat figyelembe véve egy kicsit alacsonyabb teljesítményt állapított meg. Ebben a Deloitte elemzésben rendre 21 és 13 százalékos felülteljesítés mutatkozott az indexhez képest.
Igaz, ezek kicsit alacsonyabb számok, de ne feledjük, hogy ez nem a teljes hozam, hanem ennyivel múlta felül ezen Spin-off vállalatok teljesítménye az indexet!
A kiváló vállalatok felülteljesítéséről legelőszőr ebben a cikkben olvastam. Holdblog – kiváló kiváló vállalatok
Az előbb említett adatokat is ebben a cikkben olvastam előszőr. Akit mélyebben érdekel a téma, azok számára ajánlom ezt a remek összefoglalót a vállalati kiválásokról.
Mi a helyzet a Porsche háza táján?
A mai napig a Porsche a Volkswagen konszernen belül helyezkedett el, nem pedig külön álló tőzsdei cégként volt nyilván tartva. Ez a mai nappal megváltozott, ugyanis a Porsche kivált a Volkswagen csoportból, így mostantól külön részvényként található meg a tőzsdén.
A tőzsdei bevezetésére (IPO-ra) a mai napon került sor, 84 eurón indult el a kereskedés a cég papírjaival. A részvény ticker kódja P911, ami a Porsche ikonikus sportautójára utal.
Ami a kibocsátással kapcsolatban igen különös, az a piaci kapitalizáció alakulása, mind az anyacégnél mind pedig a Porsche esetén.
A Volkswagen csoport piaci mérete, eddig 85 milliárd euró körül ingadozott, míg a Porsche-t a kibocsátás során 75 milliárd eurós kapitalizációra értékelték. Tehát önmagában a Porsche közel annyit ér, mint az anyavállalat, ami eddig magába foglalta a céget!
Ha megnézzük a Volkswagen csoport bevételét márkák szerinti bontásban, akkor a Porsche közel sem szakít ki ekkora részt a bevételi oldalból.
Az alábbi képen a jobb oldali oszlopban látható a 2021-es év bevételének pontos megoszlása márkák szerint, milliárd euróban.
Az adatok forrása: Statista 2022
Összegezve az eddigieket, a Porsche IPO-ja a Volkswagen csoporton belüli méretéhez képest túlárazottnak tűnik, vagy a másik aspektusból a VW eddigi árazása volt túl alacsony. Mindenesetre a jelenlegi rosszabb piaci környezetben igen nehéz dolga lesz a részvénynek, hogy ne essen be a kibocsátási ára alá.
Másrészről azonban, ahogy a cikk elején is ismertettem -a kiváló vállalatok felülteljesítését, elképzelhetőnek tartom, hogy a következő 3 évben egy elektromos autó mánia közepette a Porsche részvényeit is megtépik, és jobban fog teljesíteni, mint a többi német autóipari papír.
Kíváncsian várom, hogy a következő 3 évben milyen eredményt fognak felmutatni ezen kiváló vállalatok.
Címplakép forrása: Shutterstock
Kapcsolódó bejegyzés:
2021.02.23
Február végére egészen elképesztő eufória alakult ki a részvénypiacon. Az újonnan kibocsátott részvények száma rekordokat dönt hónapról-hónapra, mindeközben az árfolyamok korrekció nélkül emelkednek. Mi lesz ennek a következménye?